Wednesday 17 June 2009

Kitab Al-Mawa'izd AlBadi'ah - Pengajaran ke 31

Pengajaran ke 31 daripada Kitab Al-Mawa'izd AlBadi'ah yang membicarakan tentang peringatan yang indah buat seorang muslim karangan Maulana Syeikh Abdur Rauf Fansuri Aceh atau As-Syeikh Abdur Rauf Ali Fansuri Al-Jawi atau lebih dikenali sebagai As-Syeikh Abdur Rauf Singkeli (Singkel).



Berkata Allah Taala: Hai mereka itu yang percaya akan Allah Taala, takut olehmu akan Allah Taala dengan sebenar2 takut dan jangan kamu mati melainkan pada hal kamu Islam.

(Hai anak Adam), bahawasanya umpama ilmu dengan tiada amal itu seperti halilintar dan kilat dan guruh dengan tiada hujan.

Dan umpama dengan amal tiada ilmu itu umpama pohon kayu dengan tiada berbuah.

Dan umpama ilmu dengan tiada amal itu, seperti busar dengan tiada tali.

Dan umpama harta dengan tiada zakat itu, seperti perhumaan yang baik pada tanah yang lagang, yakni masin atas belakang tanah yang tinggi.

Dan umpama ilmu orang yang kurang akal itu, seperti mutiara dan intan pada leher binatang.

Dan umpama hati yang keras itu, seperti batu yang jatuh ke dalam air.

Dan umpama sedekah daripada harta yang haram itu, seperti orang yang membasuh suatu yang keluar daripada kainnya dengan kemehnya (kencingnya).

Dan umpama sembahyang dengan tiada berair sembahyang itu, seperti tubuh dengan tiada nyawa.

Dan umpama amal dengan tiada taubat itu, seperti rumah dengan tiada tiang.

Maka jangan sentosa kamu akan tipu Allah Taala dan akan lorongnya, maka tiada sentosa akan tipu Allah Taala itu melainkan segala kaum kerugian dan celaka.

Dan katakana olehmu: "hai Tuhan kami, kami aniayai diri kami dan jika tiada Engkau ampun akan kami dan Engkau kasih akan kami sanya adalah kami itu daripada segala orang yang kerugian."

No comments:

Post a Comment