Friday 12 November 2010

ARAFAH: Bumi bertuah dan Sumber Sejarah


Bila melihat saja papan tanda Arafah Starts Heresahlah anda sedang memasuki Arafah dan kalau teruskan perjalanan dan lihat pula papan tandaArafah Ends Here, patah balik kerana sebenarnya anda telahpun berada di bumi Arafah. Inilah yang dikatakan Padang Arafah, sebuah padang pasir yang luas kira-kira 25 km timur Kota Makkah. Luasnya adalah sekitar 3.5 x 35 km persegi. Padang Arafah dulu adalah berkering kontang tapi sekarang sudah ditumbuhi pokok-pokok. Tulah jangan melenting, marah-marah tak tentu fasal bila orang sebut saja nama Soekarno, bekas Presiden Republik Indonesia. Ada juga jasanya di sini! Dikatakan orang bahawa asal pepohonan kayu di sini adalah sumbangan Allahyarham Soekarno. Moga Allah anugerahkan pahala kepada beliau.

Jadi kalau dah berihram (jemaah haji) janganlah suka-suka memetik ataupun mematahkan daun maupun dahan kayu, ataupun geram hendakmencederakan atau membunuh binatang. Pun ulat beluncas yang dok rehat atas daun. Jika buat, nanti kena denda…Dam!

Di Padang Arafahlah jemaah haji menunaikan rukun wuquf. Wuquf adalah salah satu dari rukun haji dan kalau tertinggal alamat tak sahlah haji. Biar balik tidorq.!

Wuquf ertinya berhenti. Maksudnya jemaah haji kena berhenti sekejab di bumi Arafah. Tak perlu buat apa-apa di sini  kecuali ‘berhenti’ dari segala-gala untuk Allah, yakni untuk berzikir, bertalbiyah serta berdoa dengan penuh pengharapan menadah tangan ke arah qiblat.

Jadi bila orang sebut berwuquf di Arafah maknanya berada di bumi Arafah dalam tempoh manapun bermula dari gelincir matahari 9 Zulhijjah sehingga sebelum terbit Fajar 10 Zulhijjah. Wuquf tidak dibuat pada hari dan waktu yang lain. Ia bermula sesudah solat Zohor yang ditunaikan secara Qasar dan Jamak dengan Asar (Jamak Taqdim).

Di sinilah Nabi Muhammad saw menyampaikan khutbah terakhirnya (Khutbah Wida’) atau khutbah selamat tinggal. Khutbah tersebut disampaikan sebelum solat Zohor. Peristiwa penting ini merupakan amanat terakhir Rasulullah saw kepada umatnya dan isi khutbah itu patut dijadikan panduan dan kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat. Pada ketika itu jugalah turunnya wahyu yang terakhir kepada baginda….surah Al-Maidah ayat 3 yang bermaksud..:

“Pada hari ini orang kafir telah berputus asa untuk (mengatasi) agama kamu. Oleh sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada Aku.  Pada hari ini, Aku telah sempurnakan untuk kamu agama kamu dan aku telah sempurnakan penganugerahan nikmatKu kepada kamu dan aku telah redho islam sebagai agama untuk kamu.”

 Para sahabat telah ambil faham dengan matahati mereka bahawa masa hidup Rasulullah saw tidak lama lagi akan berakhir. Baginda telah menunaikan tugasnya sebagai Nabi dan Rasul dengan menyampaikan risalahNya dan tiada lagi tugas lain melainkan akan mengadap Allah swt. Saidina Umar ra telah menangis dan benar-benar merasai bahwa hari perpisahan mereka semakin hampir.

 Menurut riwayat Jabir ra selepas Rasulullah saw mengerjakan solat Jamak Zohor-Asar, “Rasulullah menunggang unta betinanya Qashwa hingga sampai ke tempat wuquf, lalu mengarahkan untanya menuju ke kawasan batu, dan barisan orang-orang di depannya, dan baginda mengadap qiblat. Baginda tidak memutuskan wuqufnya hingga matahari terbenam dan warna kekuningan senja mulai lenyap sampai matahari tidak kelihatan.”

Maksud ‘kawasan batu’ bermaksud kawasan batu-batu yang menghampar di kaki Jabal Rahmah, yakni satu anak bukit yang terdapat di tengah Padang Arafah. Bukit ini dinamakan Jabal Rahmah kerana disinilah tempat pertemuan Nabi Adam as dengan isterinya Siti Hawa yang terpisah selama 40 kerana dikeluarkan dari syurga. Peristiwa pengusiran Nabi Adam as dan Siti Hawa merupakan pengajaran kepada kita semua akan liciknya tipu daya syaitan. Malaikat Jibrail as telah mengajar Nabi Allah Adam bagaimana memohon keampunan dan bertaubat kepada Allah swt. Doa ini terdapat dalam surah Al-A’raf ayat 23.

“Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya akan akan termasuk dalam golongan prang yang rugi.”

Maha Suci Allah, Allah Al-Ghafur telah menerima taubat mereka berdua dan di Padang Arafah inilah Allah telah memberi Maghfirah dan Rahmah kepada Nabi Adam serta isterinya di atas permohonan taubat mereka. Oleh sebab itu wuquf di Arafah merupakan Maghfirah dan Rahmat kepada mana-mana hambaNya yang bertaubat dan memohon rahmat disisiNya.

Satu lagi peristiwa penting ialah di sinilah jugak Nabi Allah Ibrahim as menerima perintah agar menyembelih anaknya Nabi Ismail as. Ada ulama menamakan hari wuquf sebagai Hari Tarwiyah (renungan). Ia merujuk kepada renungan Nabi Ibrahim berulangkali setelah diberi mimpi 3 malam berturut-turut akan perintah Allah itu. Akhirnya baginda membuat keputusan setelah tahu (Arafa) dan yakin sesungguhnya itu merupakan satu perintah daripada Allah swt.

Apabila matahari 9 Zulhijjah itu terbenam, para jemaah haji akan terus berangkat meninggalkan Arafah untuk menuju ke Muzdalifah tanpa menunaikan solat Maghrib kerana akan menunaikan secara Jamak Ta’khir di Muzdalifah. Sedih masa nih..! Menurut hadith yang diriwayatkan oleh Jabir ra bahawa Rasulullah saw ketika bertolak ke Muzdalifah, meminta para sahabat yang mengikutnya supaya bergerak dengan tenang dan terus bertalbiyah.

Sungguh Padang Arafah adalah tempat semua  jema'ah melakukan kesaksian di hadapan Allah swt sebelum melakukan kesaksian di hari kiamat. Kesaksian inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah swt :

"Hari itu manusia dikumpulkan dan pada hari itu manusia disaksikan."  (Surah Huud : 103)

لبيك اللهم لبيك, لبيك لا شريك لك لبيك, إن الحمد والنعمة لك والملك لا شريك لك 

 Moga kita semua menjadi tetamu Allah semasa di dunia ini dan di akhirat sana nanti dengan sajian nikmat syurgaNya.

habih dah....

Al-Hakir wal Faqir ilallah,
Hamza Rahman Asy-Syathary

Wednesday 10 November 2010

MUZDALIFAH : Rahsia dan Hikmah bermalam di situ.

by Hamza Rahman on Wednesday, November 10, 2010 at 5:20pm
"Tidak ada dosa bagimu mencari limpah kurnia dari Tuhanmu. Maka apabila kamu telah bertolak dari Padang Arafah, berzikirlah pada Allah di Masy'aril Haram." Al-Baqarah : 198

Dalam Tafsir Ibnu Katsir,  Ibnu Umar ra menyatakan yang dimaksudkan Masy'aril Haram dalam ayat tersebut adalah Muzdalifah. Bagi sebahgian kitab Fiqh, istilah lain bagi bermalam di Muzdalifah disebut sebagai 'bermalam di Masy'ar.''

Bermalam di Masy'ar adalah adalah termasuk dalam perkara wajib haji. Meninggalnya wajib kena bayar dam. Rasulullah saw bersabda:

"Dan saya wukuf (berhenti / bermalam) di sini (Muzdalifah). dan semua kawasan Muzdalifah adalah tempat wukuf (berhenti / bermalam)."   ( HR Abu Daud, An-Nasari, Ad-Darimi)

Dalam Shahih Bukhari (Al-Hajj, 1673) Rasulullah saw solat jamak Maghrib dan Isya' di sini. Selesai solat, baginda berbaring dan bersolat Subuh. Kemudian baginda berdoa, mengucap takbir dan tahlil serta mentauhidkan Allah. Setelah selesai baginda bertolak ke Mina. Dari sebab itulah Muzdalifah merupakantempat mabit (bermalam) jemaah haji dari Arafah ke Mina. Sebelum berangkat mereka mengutip batu kerikil untuk kerja-kerja melontar di Mina. Bagi yang lemah dan para wanita dibolehkan keluar awal sebelum terbitnya matahari untuk ke Mina. Selalunya jemaah dari Malaysia bertolak keluar selepas jam 2 pagi.

Masijid Al-Masya'ar Al-Haram yang merupakan tanda tempat Rasulullah saw bermalam di Muzdalifah terletak 5 km jaraknya dari Masjid Khaif di Mina dan 7 km dari Masjid Namirah di sempadan Arafah. Masjid ini dinamakan Al-Masy'ar diambil dari kata Asy-Syi'ar yang bermaksud alamat atau tanda. Manakala Al-Haram pula kerana kedudukannya yang berada di dalam Tanah Haram. Jadi disebut Masijid Al-Masya'ar Al-Haram.

Oleh kerana Muzdalifah adalah jalan dari Arafah ke Mina jadi bumi Muzdalifah ini terletak di antara Arafah dan Mina. Sempadannya adalah Wadi Al-Ma'zamain dan Wadi Muhassir. Dinamakan Muzdalifah kerana manusia berkunjung ke sana pada permulaan malam atau tengah malam dan keluar dari tempat ini ke bumi Mina secara serentak. Ada mengatakan di namakan Muzdalifah kerana Nabi Adam dan Hawa pernah berkunjung  ke sana.

Rahsia dan hikmah bermalam di Muzdalifah ialah untuk mempersiapkan diri berperang dengan syaitan. Berehat sebentar mengumpul tenaga sebelum menuju ke Mina.Tulah yang dok kutip anak-anak batu untuk dilemparkan kat Mina! Dan itulah simbolik menyiapkan persiapan senjata untuk dibawa berperang dengan syaitan persis yang dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim as. Syaitan akan menggoda apalagi pertumpahan darah binatang qorban yang akan berlaku di bumi yang penuh mukjizat iaitu Mina.

لبيك اللهم لبيك, لبيك لا شريك لك لبيك, إن الحمد والنعمة لك والملك لا شريك لك

Moga kita semua menjadi tetamu Allah semasa di dunia ini dan di akhirat sana nanti dengan sajian nikmat syurgaNya.

Al-Hakir wal Faqir ilallah,
Hamza Rahman Asy-Syathary

Tuesday 9 November 2010

MINA: Bumi yang penuh sejarah dan mukjizat

by Hamza Rahman on Tuesday, November 9, 2010 at 5:59pm

Mina terletak dalam kawasan Tanah Haram antara Mekah dan Muzdalifah. Terletak 7 km dari Muzdalifah dan 4 km dari Masjidil Haram. Tempat ini dinamakan Mina kerana disinilah banyak darah korban ditumpahkan. Ia juga bermaksud tempat manusia berkumpul kerana di sini tempat berkumpulnya jemaah haji. Mina juga bermaksud harapan atau cita-cita. Dinamakan Mina kerana terdapat kisah ketika Malaikat Jibrail as mahu berpisah dengan Nabi Allah Ibrahim as. Jibrail telah bertanya kepada Nabi Ibrahim tentang perkara yang dihajatinya, lalu dijawab Nabi Allah Ibrahim, "Aku mengharapkan syurga."

Mina adalah satu tempat yang terpencil yang hampir kosong pada waktu lain, didiami oleh orang-orang berketurunan Quraisy. Di tanah Minalah Nabi Allah Ibrahim as melakukan qurban anaknya Nabi Allah Ismail as yang akhirnya digantikan dengan binatang kibas. Sejarah pengorbanan ini menitiskan airmata sesiapa yang mendengar akan kisah bersejarah itu. Semua ini dilakukan oleh seorang bapa yang patuh pada suruhan Allah Taala dan kepatuhan seorang anak remaja pada perintah Tuhan juga kepatuhan seorang anak pada ayahnya.

Tempat berlakunya qurban itu ditandaikan melalui pembinaan sebuah mesjid yang dikenali sebagai Masjid Al-Kabsy. Masjid ini masih wujud lagi pada sekitar tahun 1402 H dan pada tahun 1424 H atas alasan pembesaran jamrah maka masjid itu diruntuhkan.

Sewaktu Hajjatul Wada', Rasulullah saw telah mengorbankan 100 ekor unta dan 63 ekor daripadanya disembelih oleh tangan baginda sendiri. Manakala selebihnya oleh Saidina Ali ra. (Shahih Muslim No. 1218)

Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya Mina itu seperti rahim. Ketika terjadi kehamilan daerah ini diluaskan oleh Allah." (al-Hadits)

Inilahlah kelebihan bumi Mina yang juga mukjizat yang Allah anugerahkan kepada Mina, di mana pada hari-hari biasa, ia sebagai daerah yang yang sunyi, kecil dan sempit. Dengan kedatangan musim haji, bumi Mina dapat menampung berjuta-juta manusia yang berpusu-pusu datang.Inilah maksud hadith, ia diumpamakan seperti rahim ibu, akan mengembang dan meluas apabila menampung jemaah haji yang ramai tanpa disedari oleh jemaah. Masyaallah. Allah Yang Maha Berkuasa (al-Muqtadir) ke atas setiap sesuatu tanpa dapat difikirkan oleh akal manusia.

Selain dari sejarah pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim ke atas anaknya Nabi Ismail as terdapat lain-lain sejarah besar yang berlaku di bumi Mina ini. Surah al-Mursalat diturunkan di Mina ketika Nabi Muhammad saw berada di dalam sebuah gua sehinggakan gua tersebut dikenali sebagai Gua Mursalat. Gua tersebut terletak di belakang Masjid Khaif.

Pun begitu turunnya Surah An-Nasr juga dikatakan di Mina pada hari Hujjatul Wada'.

Kawasan sempadan Mina ialah dari Wadi Muhassir hingga ke Al-Aqabah(jamrah yang terdekat dengan Makkah juga disebut Jamratul Aqabah). Jamratul Aqabah ini tidak termasuk dalam Mina dan ia merupakan sempadan Mina. Ada tiga tempat lontaran iaitu di Jamrah Al-Aqabah (besar), Jamrah Al-Wustha (tengah/kedua) dan Jamrah As-Sughra (kecil). Rahsia dan hikmah melontar jamrah adalah rentetan sejarah perjalanan Nabi Allah Ibrahim yang diganggu Iblis semasa sejarah pengorbanan ke atas anaknya. Nabi Ibrahim as telah melontar batu ke arah Iblis di setiap tempat perhentian godaan Iblis itu. Melontar jamrah bagi jemaah haji merupakan simbolik peperangan atau berjihad menentang setiap pujukan Iblis Laknatullah itu.

Melontarlah dengan 7 ketul batu dan pada setiap kali lontaran, angkat tangan kanan dan baca:

بسم الله الله اكبر رجما للشيطان وحزبه

Dengan nama Allah, Allah Maha Besar, lontaran pada syaitan dan kumpulannya.

Doa yang bacakan adalah seperti yang terdapat di surah ali-Imran ayat 8.

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau memberi petunujuk kepada kami, dan kurniaknalah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi."

Doa inilah yang setiap kali kita membacanya selepas sembahyang fardhu...

Hikmah melontar jamrah ini bolehlah diumpamakan sebagai sebuah perjuangan untuk mencapai kasih sayang serta syurga Allah. Setiap pengorbanan yang ikhlas padaNya diganjarkan dengan pahala dan tempatnya adalah syurga.

Menurut sirah, perjanjian Aqabah I dan II berlaku berdekatan dengan Jamratul Aqabah ini. Di sinilah Nabi Muhammad saw menerima sumpah setia (bai'ah) daripda kaum Ansar dahulu. Manakala Wadi Muhassir yang merupakan sempadan antara Mina dan Muzdalifah meninggalkan satu sejarah yang dilupakan orang. Ia merupakan sebuah lembah dan perkataanMuhassir diambil dari kata Hasr yang bererti lemah. Dilembah inilah tentera bergajah Abrahah tiba-tiba menjadi lemah dan tidak mampu meneruskan perjalanan dalam operasi meruntuhkan Kaabah. Di sinilah Allah telah mengirimkan burong Ababil yang memusnah Abrahah dan tentera bergajahnya dengan menggugurkan batu-batu dari Neraka hingga mereka menjadi hancur berkecai seperti daun kayu yang dimakan ulat.

وارسل علبهم طيرا أبابيل, ترميهم بحيجا رة من سجيلو فجعليهم كعصف مأ كول.....سورة الفيل 3 دان 4

"Dan Ia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) berpasuk-pasukan; Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras; Lalu Ia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun yang dimakan ulat."

Rasulullah saw apabila saja melalui tempat ini cepat-cepat menggerakkan unta betinanya. Pun kita disarankan agar mempercepatkan jalan atau kenderaan bila melalui tempat ini.

Demikianlah sirah mukjizat bumi Mina selain daripada kepentingannya dalam menunaikan rukun haji. Bagi para jemaah haji mereka digalakkan tinggal selama 3 hari di samping melontar di ketiga-tiga jamrah dan menyembelihkan binatang qorban. Kepentingan bumi Mina terserlah bila Tahalul Awal kena dilakukan disini di mana melontar Jamrah Aqabah (wajib) dan bercukor atau bergunting (rukun). Lain-lain wajib haji adalah bermalam dan melontar ketiga-tiga jamrah pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah. Jemaah haji akan memulakan perjalanan dari Muzdalifah ke Mina sebelum terbit matahari atau selepas separuh malam 10 Zulhijjah. Dalam masa perjalanan itu banyakkanlah membaca bacaan talbiyah ini.

لبيك اللهم لبيك, لبيك لا شريك لك لبيك, إن الحمد والنعمة لك والملك لا شريك لك

Moga kita semua menjadi tetamu Allah semasa di dunia ini dan di akhirat sana nanti dengan sajian nikmat syurgaNya.

Al-Hakir wal Faqir ilallah,
Hamza Rahman Asy-Syathary